Alle wegen leiden.... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Martine Smith - WaarBenJij.nu Alle wegen leiden.... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Martine Smith - WaarBenJij.nu

Alle wegen leiden....

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

06 Februari 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Gisteren voor de tweede keer in Phnom Penh aangekomen. Ik was na het eilandje van plan naar een andere stad te gaan om even te kijken maar de tijd die ik daarmee kwijt zou zijn was niet echt handig want om naar Siem Riep te gaan (waar ik graag heen wil) moet je toch via Phnom Penh. Ik had het idee om een beetje langs de kust naar het nooren te gaan maar kennelijk houden de wegen op een gegeven moment op en moet je weer terug dan. Ach wel, het is hier ook prima. Ik was de vorige keer idd veregeten te vertellen hoe de killing fields en s-21 was. Het was eigenlijk veel heftiger dan ik had verwacht. Ik weet niet hoeveel iedereen weet over de geschiedenis van Cambodja maar lang leve wikipedia voor uitleg. S-21 is een voormalige school die in de tijd van de Kmer Rouge gebruikt werd als gevangenis (in de tijd van het khmer rouge regime waren alle scholen gesloten want educatie is niet nodig). Net als de nazis heeft de Khmer Rouge alles gearchiveerd. Veeeeel foto's van slachtoffers die je van alle hoeken aanstaaren.
De killing fiels als plek geeft je niet goed een idee wat er is gebeurd maar de audiotour verteld je genoeg om het te kunnen zien. Zo bizar veel mensen zijn vermoord op gruwelijke manieren. Het is zo raar om na zo'n dag weer over te schakelen naar het backpackers leventje dat ik hier heb. Sowieso is het steeds omschakelen. Het ene moment ben je verdiept in zoiets cultureels en het volgende moment besef je opeens 'o wacht de wereld van nu bestaat ook nog'. Dan ga je daarna naar een internetcafe en schrijf je Nederlands, weer een andere wereld. Soms moet ik diep nadenken in welke stad ik ook alweer ben. Besef van plaats en tijd beginnen steeds meer weg te vloeien. Het is eigenlijk wel een erg prettige manier van leven. Ik reis nu eigenlijk de hele tijd samen met mensen en doe geen dingen meer alleen. Ik merk dat ik daardoor amper nog contact maak met de mensen die leven in het land zelf. Ik heb na anderhalve week nog steeds niet echt een beeld van hoe Cambodjanen zijn. Op het eilandje waren de mensen totaal totaal onvriendelijk maar dat heb je denk ik in elk zeer toeristisch afhankelijk gebied. Vanochtend ging ik ontbijten in het tentje waar ik vorige week ook steeds zat (met aardige mensen). De vrouw begroette mij enthousiast maar na een tijdje kwam ze zeer bezorgd naar mij toe aaide mijn wang en zei "You have problem with your face!' Tja ehm: "What?" Zij: "Your skin!" Teruggeworpen in mijn puberteitonzekerheid met mijn huid keek ik haar angstig aan: "What?" Fluisterend: "You turned black, you must avoid the sun." Aah dat probleem ja ok. De zon is belachelijk sterk hier en ik heb mijn best gedaan met sunblock maar het mocht niet baten. Zie er nu misschien beetje raar uit, mijn haar is super blond (geen uitgroei want mijn eigen haar vind de zon ook erg leuk) en ben dus toch afgrijzen van iedereen hier zwart. Ik blijf hier nog 2 nachten want morgen is latin night! Whoehoe kan ik eindelijk dansen (mag niet te veel verwachten, mag niet te veel verwachten... JEEJ DANSEN). Daarna nog niet een duidelijk idee wat ik ga doen. Is er iemand in het oosten van Cambodja geweest??

  • 06 Februari 2012 - 07:25

    Ellen:

    Heey bruintje! Je bent vast prachtig! Laat ze maar lu..... hoor. Nee, niet in het oosten geweest. Maar als de rest al zo toeristisch is geworden binnen korte tijd, dan is het oosten misschien wel n goede keuze. Zou wel wat lastiger te bereizen kunnen zijn (ivm de wegen die je al beschrijft). Westen richting Siem Riep was trouwens ook leuk (maar misschien inmiddels ook al toeristisch); Battambang bijv. Of kleine plaatsjes langs het Tonlé Sap meer. I.i.g. trek je dan ook meteen richting Siem Reap (2 vliegen in 1 klap) Swing ze!! Wat heb je daar lang naar gezocht! En nu eindelijk; leuk!!! Dikke kus, El

  • 06 Februari 2012 - 07:32

    Willem:

    Hee m'n vorige reactie is zeker niet overgekomen! Vreemd.
    Nee zoals Ellen al schreef zijn we niet in het oosten geweest, wel in Siem Riep. Ja heftig die geschiedenis en zeker al die foto's die in die school hangen:( echt bizar) Zet eens een foto van jezelf op de site! Ben benieuwd:) O ja groeten van Oma ( zijn we gisteren geweest) Dikke kusXXX

  • 06 Februari 2012 - 07:57

    Lyanda:

    fijn om van je te horen. Ja, wat een indrukken allemaal he. Ik kan me voorstellen dat alles door elkaar heen vloeit nu. Dans lekker! ik mail je,
    dikke kus mamsje
    (klopt je telefoonnummer nog? ik krijg je telefonisch niet te pakken....never ending story........)

  • 06 Februari 2012 - 08:36

    Peter:

    Zusjelief! Hier is het zo'n beetje kouder dan in Oostenrijk dus jaloers op jou met je zonnetje! Toch elke keer heel fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt:)
    Daaag negerinnetje kus

  • 06 Februari 2012 - 10:40

    Noor:

    Even in Google gekeken - liefs van Noor
    Over het Oosten van -Cambodja Mondulkiri
    Het oosten van Cambodja bestaat uit twee provincies: Mondulkiri en Ratanakiri. Ze worden door weinig toeristen bezocht. Aan de ene kant is dat prettig, want de rust en het karakter van de provincies worden daardoor weinig aangetast. Aan de andere kant is het jammer, want het zijn provincies met een eigen sfeer, schitterend natuurschoon en karakteristieke dorpjes van verschillende stammen.

    Mondulkiri is zeer dunbevolkt: de provincie is ongeveer 3x groter dan Gelderland maar er wonen slechts 40.000 mensen. De hoofdstad heet officieel Sen Monorom, maar de meeste Cambodjanen noemen deze plaats ook Mondulkiri. Sen Monorom ligt op 900 m hoogte; de stad heeft daardoor een koeler klimaat dan de rest van Cambodja.
    In tegenstelling tot wat veel toeristen denken, is Mondulkiri gemakkelijk over de weg bereikbaar. Het grootste deel van de bijna 400 kilometer van Phnom Penh naar Sen Monorom bestaat uit goed berijdbaar asfalt of gravel. Na de brug over de Mekong bij Kompong Cham is er bovendien vrijwel geen verkeer meer. Het landschap is zeer gevarieerd: bossen afgewisseld door grote open vlaktes, groene heuvels en droge savanne. Nu eens lijkt het landschap op het heuvelachtige Wales, dan weer waan je je in de droge gebieden van Afrika inclusief hutjes van stro, en een paar kilometer verderop rij je door dichte jungle.
    Sen Monorom zelf is niet veel meer dan een dorp. De meeste toeristen gaan eropuit om de watervallen in de omgeving te bekijken. Er zijn enkele heel indrukwekkende, maar uiteraard vooral in of vlak na de regentijd. Helaas zijn de meeste wegen rond Sen Monorom dan slecht begaanbaar, al wordt er gewerkt aan verbetering. Een trek op de rug van een olifant brengt uitkomst, want die dieren banjeren overal vrolijk doorheen.

    Ratanakiri ligt in het noordoosten van Cambodja. De hoofdstad heet Banlung. Tegenwoordig gaan er bussen rechtstreeks van Phnom Penh naar Stung Treng, dat aan de Mekong ligt. Van Stung Treng ben je nog zeker drie uur onderweg naar Banlung. De meeste toeristen vliegen dan ook naar Ratanakiri, al gebeurt dat met stokoude en niet erg betrouwbare Antonov-vliegtuigjes.

    Net als in Mondulkiri vind je ook in Ratanakiri minderheidsgroepen (verzamelnaam: Khmer Loeu of chunchiet). De aantrekkingskracht zit niet in hun bijzondere klederdrachten, want die dragen ze niet (meer). Wel is hun huizenbouw bijzonder. Zo bouwen de Tampoun huizen op palen voor huwbare jongeren. Zo kunnen die in alle rust en onttrokken aan nieuwsgierige blikken hun huwelijkspartner kiezen. De begraafplaatsen zijn ook bijzonder: de graven worden bewaakt door kleurrijke houten beelden.
    Ratanakiri, tegen de Laotiaanse grens, ligt Virachey National Park. Het is een van de ruigste gebieden in Cambodja en nauwelijks ontwikkeld voor het ontvangen van bezoekers. Er leven olifanten, luipaarden en tijgers, maar om die te zien moet je zeker vijf dagen uittrekken. Alleen dan zul je ver in het park doordringen.

    Vlak bij Banlung ligt Yeak Lom, een kratermeer van 70 meter diep, omgeven door jungle. Het water is kristalhelder en het is daarom een perfecte plek voor een duik. Volgens de stammen in de omgeving leven er geesten in het water en voor hen is het meer dan ook heilig. Meer informatie over de minderheidsgroepen vind je in een bezoekerscentrum bij het meer.

    Voor de echte avonturiers is de route van Banlung naar Sen Monorom een belevenis. Doe dit nooit zonder een gids, want op veel plaatsen is de "weg" niet meer dan een smal paadje. Daarom kan dit ook alleen met een off-road motor, alhoewel Cambodjanen er hun hand niet voor omdraaien op een gewoon brommertje van de ene provinciehoofdstad naar de andere te rijden.

  • 06 Februari 2012 - 10:45

    Nina:

    Hee meis
    Wat leuk om je berichtjes te volgen en te lezen over al je nieuwe indrukken en ervaringen.
    En wat leuk dat je daar ook lekker kan dansen!
    Hier ligt de sneeuw nu ongeveer tot de enkels en is iedereen aan het schaatsen, maar dat zal je vast al gehoord hebben.
    Het dansen hier schiet er ook een beetje bij in de laatste tijd, maar dat moeten we maar weer inhalen als je weer terug bent(-:

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Zuidoost-Azië

Recente Reisverslagen:

10 Mei 2012

Laatste verslag ver weg

03 Mei 2012

reisschema

03 Mei 2012

Reisschema

26 April 2012

backkkk

23 April 2012

KL
Martine

Skypenaam: martines.smith 0066 802409116 (Thailand) 00856 2059732672 (Laos) 00841 213587210 (Vietnam)

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 22949

Voorgaande reizen:

27 November 2011 - 13 Mei 2012

Zuidoost-Azië

Landen bezocht: